Sunday, September 14, 2008

Kriteria Pemilihan Laptop/Notebook


Mungkin ramai yang dah pandai macam mana nak pilih laptop untuk keperluan, namun aku percaya masih ramai yang tertanya² camner nak buat pilihan terbaik untuk laptop kita. So kat sini aku nak kongsi sedikit untuk memilih laptop yang sesuai untuk kita dan apa kriteria yang kita perlu ambil kira. Beberapa persoalan yang kita perlu tanya sebelum kita buat pilihan…

Kenapa kita beli laptop tersebut?
a)Untuk ganti Desktop PC
b)Untuk dijadikan sebagai tambahan kepada PC yang sedia ada
c)Untuk digunakan untuk pengajian di universiti
d)Untuk kegiatan perniagaan
e)Untuk di bawa ke mana-mana supaya boleh digunakan bila perlu.

Apakah kegunaan laptop tersebut?
a)Sekadar perhiasan di rumah
b)Untuk digunakan untuk menulis dokumen, surfing dan chating
c)Untuk bermain game dan perkara-perkara lain seperti chating, surfing dan lain-lain
d)Untuk digunakan untuk persembahan di depan pelanggan atau client.
e)Untuk tgk DVD atau


Di mana kita akan guna laptop kita ?
a)Rumah
b)Pejabat
c)Universiti
d)Taman Rekreasi
e)Di mana-mana sajer…


So tu antara persoalan pertama yang kita kena tanya sebelum kita buat pilihan… so mari kita kupas satu persatu:

Laptop untuk ganti Desktop PC, untuk main game di rumah.
Pertama skali kita akan pilih saiz laptop kita, disebabkan kita akan guna ini untuk ganti PC kita, biasanya laptop saiz 15,4“ adalah berpatutan, dan disebabkan kita ingin bermain game, biasanya kita akan pilih laptop bersaiz 17“ atau 19“ untuk tujuan kepuasan screen yang besar. Persoalan sama ada saiz screen ratio 4:3 atau 16:10 adalah bergantung kepada citarasa sendiri. So disebabkan kita nak main game… Laptop bersama Dedicated Graphic Card adalah disarankan, kerana keupayaan untuk memproses grafik-grafik yang canggih untuk game² terkini dengan mudah. Dan semestinya RAM juga memainkan peranan. 1Gb RAM adalah berpatutan untuk tujuan itu. Di sini, game² yang disebut adalah berupa game² terkini. Kalau setakat nak main pinball atau pacman, itu termasuk dalam kegunaan biasa. Tambahan untuk itu, hayat bateri untuk bertahan tidak begitu penting kerana kita akan berada di rumah, begitu juga
, kerana kebiasaannya, jika laptop pengganti PC untuk dirumah, kita tidak akan membawa ke merata-rata tempat.

Laptop sebagai tambahan kepada PC untuk bermain game di rumah.
Walaupun kebiasaannya kita tidak bermain game di atas laptop jika berada di rumah dan dalam waktu yang sama kita ada PC. Sebab kebiasaannya, keupayaan PC kita lebih bagus. Namun jika ini adalah keadaannya, seeloknya kita membeli laptop dalam saiz 15” atau 15,4” sahaja. Kenapa? sebab utama adalah harga, jika kita telah mempunyai pc, dan laptop sekadar tambahan di rumah, tidak perlu untuk melabur lebih. Dan perkara-perkara seperti Graphic card, RAM adalah seperti di dalam tajuk “Laptop untuk ganti Desktop PC, untuk main game di rumah”.

Laptop digunakan untuk pengajian di universiti, untuk menulis dokumen dan akan di bawa ke Universiti.
Ini adalah tujuan yang biasa kita dgr, kerana terdapat ramai pelajar² universiti yang menggunakan laptop kerana mudah untuk di bawa ke mana-mana apabila di perlukan. Untuk tujuan ini, saiz,
dan juga hayat bateri adalah antara perkara penting yang kita perlu ambil kira. Saiz yang optimum adalah 14” dan ke bawah kerana akan memudahkan kita untuk membawa ke mana-mana tanpa masalah untuk membawa beg tambahan, cukup sekadar beg yang memang selalu kita bawa ke universiti… jangan bawa beg tangan yang comel lote tu dah aa kan… hehehe… so hayat bateri seeloknya 3jam dan ke atas, kerana kebiasaannya kita akan berada di kantin atau tempat² yang tiada sumber elektrik terus. Dan 3jam untuk perbincangan dan menulis dokumen adalah tempoh yang berpatutan kerana lepas tu kita dah penat… :). laptop memainkan peranan di sini kerana kita hendak membawa laptop kita ke mana-mana di universiti, kalau berjalan kaki dan membawa beban yang byk di bahu, adalah kurang menyelesakan. Bergantung kepada berapa kita sanggup bayar, range dari 3~4kg dan ke bawah adalah sangat berpatutan.

Laptop perniagaan untuk menulis dokumen, dan persembahan kepada pelanggan di mana-mana.
So sekarang kita akan pergi ke ahli-ahli perniagaan yang memerlukan laptop untuk kegiatan perniagaan seharian mereka. Di sini, disarankan untuk memiliki laptop ultra-mobile. Saiz monitor 13.3” dan ke bawah adalah sangat disyorkan. Dan cuba cari
laptop di bawah 2kgs untuk kemudahan membawa ke mana-mana. Dan hayat bateri juga lebih dari 3jam. Kebiasaannya laptop di bawah 2kgs adalah sangat mahal harganya, sebab tu laptop sebegini disyorkan kepada ahli perniagaan atau individu yang berkemampuan sahaja. Kelebihan kita memiliki laptop yang kecil ini adalah supaya ianya boleh dimuatkan di dalam brief case kita bersama dokumen² lain tanpa perlu mengganggu penampilan kita sebagai ahli perniagaan atau ahli profesional.

So rasanya cukup aa tu dulu untuk kes² yang biasa kita alami. Namun kat bawah ni adalah
untuk pemilihan laptop secara general.
Laptop untuk game.
a)Saiz dari 15” dan ke atas
b)Dedicated Graphic Card
c)1Gb RAM dan ke atas

Laptop untuk perjalanan jauh.
a)Saiz dari 14” dan ke bawah
b)Integrated Graphic card (untuk mengelakkan kehausan bateri)
c)512Mb RAM dan ke atas
d) lingkungan 3 kg dan ke bawah.
e)Kemampuan bateri 3jam dan ke atas

Laptop untuk kegunaan biasa.
a)Saiz dari 15“ dan ke atas
b)Integrated/dedicated Graphic Card
c)512Mb RAM dan ke atas


Terdapat juga laptop bersaiz 17” dan hanya seberat kurang dari 3kgs, ini adalah berguna untuk mereka² yang suka bermain game dan pergi ke LAN Party atau seumpamanya, namun kebiasaanya kemampuan bateri adalah terhad jika di bandingakan dengan laptop bersaiz 13,3” dan lebih kecil.

Namun pesanan aku, kepada sesiapa yang nak beli laptop tu, jangan terlalu mengikut nafsu atau trend. Kerana kekadang kita bayar lebih walaupun kita tidak memerlukan laptop sebagus itu sebenarnya. Antara jenama yg mengeluarkan laptop yang kurang boleh dipercayai adalah Fujitsu-siemens kerana sehingga sekarang, begitu ramai yang mempunyai masalah dengan laptop tersebut. Kepada gamers²… Alienware adalah antara jenama yang mengeluarkan gaming laptop yang bagus.

Semua
atau perkara yang aku tulis kat sini, adalah daripada penelitian dan pembacaan aku selama ini. Jika terdapat maklumat yang kurang tepat. Aku minta maaf… namun di harap benda ni lerh di jadikan rujukan kepada sesiapa yang memerlukan. Marilah kita bijak membeli… dan bijak memakai… hehehe….

Sumber :http://www.eizil.com/2007/05/24/tips-kriteria-pemilihan-laptopnotebook/

No comments: